Ми вже писали про помсту медіагруп незалежним провайдерам кабельного телебачення за їхню скаргу до антимонопольного комітету України.
Наразі, отримавши коментар фахового правознавця в галузі антимонопольного законодавства, хочемо поінформувати своїх читачів з його баченням ситуації щодо свавілля медіагруп.
Internet UA: Чи входить до компетенції АмКУ розгляд цієї скарги провайдерів? Яка може бути реакція АмКУ на подібні дії медіагруп?
— В першу чергу привертає увагу одночасність дій ТОВ «1+1 Інтернет», ТОВ «Старлайт Діджитал», ТОВ «Національний контент центр» (далі – медіагрупи) щодо направлення листів та прийняття рішення про розірвання договорів, що може свідчити про певну погоджену поведінку їхніх дій щодо операторів та провайдерів телекомунікацій.
Профільні асоціації звертали увагу, в т.ч. й Антимонопольного комітету України, на існуючі проблеми, які виникли між медіагрупами та операторами, провайдерами телекомунікацій з набранням чинності з 01.01.2017 змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо уточнення умов розповсюдження програм телерадіоорганізацій у складі універсальної програмної послуги:
- Непрозоре формування цін на право розповсюдження в мережах кабельних телеканалів та застосування «високих цін» з боку медіагруп;
- Пакетне «нав’язування» медіагрупами телеканалів (пакет каналів «1+1 media» (6 каналів: «1+1», «2+2», «ТЕТ», «ПлюсПлюс», «Уніан ТБ», «Бігуді»); пакет каналів «StarLightMedia» (6 каналів: «СТБ», «ICTV», «Новий канал», «QTV», «М1», «М2»); пакет каналів «InterMediaGroup» (8 каналів: «Інтер», «НТН», «Мега», «Enterфільм», «Піксель», «К1», «К2», «Zoom»), що впливає на вартість договору;
- Необґрунтовані вимоги щодо подання до медіагруп окремої звітності про абонентів операторами, провайдерами телекомунікацій.
- За законодавством, Антимонопольний комітет України проводить дослідження за заявами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у разі, якщо таку заяву подано відповідно до вимог та процедур, встановлених Правилами розгляду заяв і справ про порушення про захист економічної конкуренції з підтвердженими доказами дій осіб, на яких подано заяву та які можуть свідчити про ознаки порушення та доказами, що такі дії можуть негативно вплинути на права заявника.
- Прийняттю рішення органами Антимонопольного комітету України передує проведення повного та поглибленого дослідження товарного ринку, на якому може мати місце порушення та дій особи, на яку подана скарга.
- Як на мій особистий погляд, ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції є, заявник, в залежності від наявних в нього доказів може, оформити та подати заяву до Антимонопольного комітету України. Щодо можливих рекомендацій стосовно кваліфікації, то дослідження можуть проводитись у напрямку ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції шляхом зловживання монопольним (домінуючим) становищем (стаття 12 Закону “Про захист економічної конкуренції”), так і як антиконкурентні узгоджені дії (стаття 6 Закону “Про захист економічної конкуренції”). Ще є “цікавий” припис у законодавстві, це кваліфікація дій за п. 18 частини першої статті 50 Закону “Про захист економічної конкуренції” – обмеження в господарській діяльності суб’єкта господарювання у відповідь на те, що він звернувся до Антимонопольного комітету України, його територіального відділення із заявою про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
- Тому, з попереднього аналізу наявних документів, підстави для звернення в Антимонопольний комітет є, після проведення дослідження та, у разі підтвердження факту порушення законодавства про захист економічної конкуренції, приймається рішення у відповідності до ст. 48 Закону “Про захист економічної конкуренції”, в т.ч. про визнання порушення та накладення штрафу.
Internet UA: Чи були юридично спроможними такі дії медіагруп щодо передчасного відключення від ретрансляції низки каналів, при умові своєчасної платні від провайдерів?
— Відповідь на це питання можна надати лише після вивчення умов договорів, якими я не володію. Теоретично, за законодавством та залежно від встановлених умов договору, одностороннє розірвання договору допускається.
Проте, у листах, якими медіагрупи повідомили про припинення дії договорів з 01.10.2018, немає жодного пояснення від жодної з медіагруп про причини та підстави одностороннього припинення дії договорів, адже, за наявним повідомленням, друга сторона по договору добросовісно виконувала договірні умови.
Internet UA: Чи мають ознаки картельної змови такі дії медіагруп?
— Проблеми та конфлікти, як видно із даної ситуації щодо одностороннього з боку медіагруп розірвання договорів, вважаємо, не існують лише у полі цивільно-правових відносин між медіагрупами та операторами, провайдерами телекомунікацій.
Як нам відомо, ще 21.12.2016 Антимонопольним комітетом України на своєму офіційному сайті в мережі Інтернет було розміщено інформацію про початок дослідження наявності порушень законодавства про захист економічної конкуренції у діях медіагруп/операторів, провайдерів телекомунікацій, у зв’язку з набранням чинності з 01.01.2017 змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо уточнення умов розповсюдження програм телерадіоорганізацій у складі універсальної програмної послуги.
За звичкою, у населення ще сформований стереотип в отриманні інформації шляхом перегляду новинних ресурсів «1+1», «СТБ», «ICTV», «Інтер», «Україна» тощо, тобто тих програм, які були до 01.01.2017 у складі універсальної програмної послуги. І, в своїй більшості суспільства (абоненти) не володіють та й не повинні володіти інформацією та розбиратись у правових відносинах між медіагрупами та операторами, провайдерами телекомунікацій.
Оператори, провайдери телекомунікацій, які ретранслюють через кабельні мережі зазначені програми, в першу чергу, забезпечують попит населення в отриманні інформації у звичній для них формі.
І, на наш погляд, саме ця ознака, є ключовою, яка надає певні ринкові привілеї для медіагруп, адже, задовольняючи попит власних абонентів, оператори, провайдери телекомунікацій, іноді, всупереч власним фінансовим інтересам, змушені укладати договори з медіагрупами та виконувати умови.
З огляду на особливості товару (телепрограма певного телеканалу) та попит споживача (абонента) на певний товар, кожна з медіагруп має ознаки такої, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку телебачення. Проте цей факт може бути встановлений виключно Антимонопольним комітетом України після проведення відповідного дослідження.
З даних в мережі Інтернет, як стверджує директор «1+1 медіа» та директор із розвитку Pay-TV Я. Пахольчук (за даними Детектор Медіа, див. https://detector.media/rinok/article/140524/2018-08-28-11-media-prognozue-zrostannya-rinku-platnogo-telebachennya-do-9-mlrd-grn-do-2021-roku/), у 2017 році частка телеперегляду каналів чотирьох українських медіагруп («1+1 медіа», StarLightMedia, «Медіа Група Україна» та «Інтер») склала 80% від загального обсягу.
Тобто, це, на наш погляд, ще додаткове підтвердження ринкової влади медіагруп та підстава для дослідження Антимонопольним комітетом України монопольного (домінуючого) становища у відповідності до ч. 5 статті 13 Закону “Про захист економічної конкуренції”.