Виплачуваної частинами зарплати не вистачає навіть на їжу
У Києві водії громадського транспорту готуються до страйку через системну затримку зарплат і незадовільні умови праці. Про це йдеться у сюжеті програми «Свідок» на телеканалі НТН.
Так, працівники тролейбусного депо №2 розповіли, що гроші їм видають із запізненням і частинами. Та й самої зарплати не вистачає буквально на їжу.
«Дали за грудень – заніс за комунальні, осьо за січень не дають нічого. Дадуть чотири тисячі – занесу за комунальні», – каже водій тролейбуса Володимир Коцюбей.
Іван працює в депо більше року і через злидні втратив дружину.
«В мене сім’я розвалилася. Я за 12 місяців отримав зарплату тричі», – розповів він.
У водія тролейбуса Анатолія Мосіна дружина також працює водійкою й обом затримують зарплату.
«Хліба навіть нема за що купити. А якщо людина голодна йде на роботу, це загрожує відповідними наслідками… Були ж аварії в нас. Це просто приховують, заплющують на це очі», – каже він.
На підтвердження своїх слів Мосін запрошує журналістів до себе додому. Показує холодильник, в якому лоток із яйцями та чотири банки закруток. У шафі два пакетики м’ятного чаю і залишки кави. На плиті – гороховий суп: «Ми будемо це їсти і собака їстиме».
За його словами, тим, хто обурюється, погрожують звільненням. Сам раніше був провідним інженером, його понизили в посаді, а нині боїться звільнення. Вважає, що у свої 45 років не зможе знайти іншої роботи.
Умови праці у водіїв доволі складні. Вбиральні на кінцевих зупинках – це розкіш.
«Особливо №5 їздить – у лісі будка. Але там вже так її, перепрошую, загидили, що туди сходити не можна. Людина має терпіти дві з половиною – три години, доки стане на обіді та сходить у туалет. А всі решта туалетів продано», – розповідає Мосін.
На Старовокзальній вулиці, де закінчуються маршрути кількох трамваїв, раніше був туалет для працівників Київпастрансу, а тепер у цьому приміщенні, судячи з вивіски, прихована лотерея. Поряд розташовано кабінет нарколога, яка перевіряє водіїв перед виходом на маршрут. Вона пояснює, як давати раду з проблемою: «У памперси. В нас туалету немає».
При цьому в багатьох водіїв складний графік. Так, водійка Ірина прокидається о третій ночі та заступає на зміну о 5:00.
Голова Всеукраїнської спілки парамедиків Ярослав Вус розповів, що неодноразово шпиталізував водіїв маршрутних таксі.
«За добу сплять дві-три години, через що в них постійна хронічна втома, а це якраз один із ризиків виникнення інфаркту та гіпертонічної хвороби», – каже він.
У КМДА на запит журналістів щодо суми боргів із зарплати не відповіли. Натомість відповіли водію трамвая Володимиру Котляру: його сповістили, що зарплату йому виплачують вчасно. Також йому почали погрожувати. За його словами, у депо працівникам кажуть прямим текстом: можете скаржитися куди хочете, грошей немає й не буде.
Водії повідомили, що вже готуються до страйку, і вважають, що це спричинить транспортний колапс у Києві.
Київські водії вже страйкували у 2014 році. Тоді чиновники знайшли гроші за один день. Журналісти стверджують, що й зараз, після запиту до КМДА, дехто з водіїв отримав гроші.
Транспортний експерт Олександр Кава впевнений, що у бюджеті Києва достатньо грошей на громадський транспорт, проте якість роботи лише гіршає.
«Це неадекватність роботи керівництва КП “Київпастранс”. У Києві достатньо грошей у бюджеті, аби привести в адекватний стан і матеріально-технічну базу в депо й автопарках, і також збільшити кількість рухомого складу», – вважає він.
Нагадаємо, підвищення зарплат працівникам громадського транспорту було одним із аргументів на користь підвищення тарифу на проїзд до восьми гривень у липні 2018 року.